A fontossága még most is tagadhatatlan.
Kereken 20 éve látott szó szerint napvilágot a Wesley Snipes által életre keltett Penge legelső mozifilmje – ennek apropóján értekeztünk kicsit a film jelentőségéről egy rövidebb visszaemlékezés formájában.
Korszakalkotás
1998-ban nagyon más időket éltünk Hollywoodban. A vámpírok még badassnek számítottak és nem csillogtak. A “marveles képregényfilmek” fogalma egy-két szörnyű televíziós mozin túl nem is létezett. Egyébként is, a szuperhősfilmek úgy általában az első két Batman és Superman adaptáció kivételével fasorba se voltak, főleg a "Mindörökké Batman", valamint a "Batman és Robin" kritikai bukfence után.
A Marvel 1996-ra hivatalosan is csődbe ment megannyi borzasztó üzleti húzás után. Lógtak a Disney-nek 1.7 milliárd $-ral, a dolgozóik egyharmadát el kellett bocsátaniuk, gyakorlatilag partra vetett halként vergődtek a földön.
Ennek érdekében adták el a legtöbb karakterük megfilmesítési jogát számtalan stúdiónak. Penge az akkor még függetlenül (később a Warner Bros. részévé vált) működő New Line Cinema égisze alatt kötött ki, hogy aztán egy szentháromság első tagjaként beindítsa a szuperhősfilmek aranykorát.
Nem-nem, korántsem a harmadik Penge mozira szeretnék rögtön ugrani, sokkal inkább a "Penge", az "X-Men – Kívülállók" és a "Pókember" alkotta hármasról beszélek. 1998, 2000 és 2002 rúgta be keményen a képregény-adaptációk filmes motorját ezzel a három alkotással, melyek között Penge hozta meg a fényt legelsőként.
A Fénybenjáró
Anno még 1992-ben a Marvel is fontolgatta, hogy elhozza Pengét a filmvászonra. A híres rapper, LL Cool J el is vitte volna a szerepet, ám ahogy fentebb említettem, végül a projekt a New Line Cinemánál landolt egy relatíve friss és fiatal rendező, Stephen Norrington kezeiben. (Norringtonnak egyébként összesen négy filmje született, a 2003-as “Szövetség” után lehúzta a rolót úgy néz ki, egy életre.)
A forgatókönyvíró szerepe jóval érdekesebb, hiszen azt a David S. Goyert választották a pozícióra, aki a 2000-es évek képregényfilmjeinek meghatározó alakjává küzdötte fel magát. A Penge-filmek után (ahol a harmadik résznél a direktori székbe is bekerült) Christopher Nolannel együtt dolgozott "A sötét lovag"-trilógián, majd később "Az Acélember" és A "Batman Superman ellen – Az igazság hajnala" forgatókönyveinek fejlesztésében is részt vett.
A New Line három színészt tartott alkalmasnak a szerepre, nevezetesen Laurence Fishburne-t, Denzel Washingtont és Wesley Snipest. Goyer kifejezetten ragaszkodott hozzá, hogy Snipes kapja a szerepet, ugyanis tökéletesnek találta a 90-es évek akciósztárját erre a sötét, kőkemény R-besorolású figurára.
Az antagonista Deacon Frostot megformáló Stephen Dorff a rendezőhöz hasonlóan eltűnt a süllyesztőben, habár Britney Spears “Everytime” klipjében viszontláthatjuk. Eredetileg erre a szerepre is mást, egész pontosan Jet Lit szemelték ki, ám ő végül inkább a "Halálos fegyver" franchise negyedik felvonását választotta.
A film a kritikusoknál erős közepessé, a rajongóknál viszont kult klasszikussá nőtte ki magát. Egy belevaló, eléggé elszállt, brutális akciófilm már-már fájóan bugyuta Snipes-egysorosokkal – mégis, mai szemmel is van valami laza, 90-es éveket sugárzó technos bája (ugyanitt: én most tényleg leírtam a “technos báj” kifejezést?) Bár Deacon Frost halálánál a CGI a röhejes kategórián is túltesz, te jó ég…
A Penge 45 millió dollárból készült és 130 misit hozott a konyhára, a New Line-nak legalábbis. Tudjátok, mennyit kapott a Marvel ebből a bevételből? 25 ezer dollárt. És még ennek is örültek 1998-ban. 20 évvel később, 2018-ban a "Fekete Párduc" átlépte a 700 milliós bevételt a hazai piacon, amire három film volt képes valaha, míg a "Bosszúállók: Végtelen háború" a 2 milliárdos összbevételt ugrotta meg, ami pedig rajta kívül szintén csak három korábbi mozinak sikerült. “From zero to hero”, vagy mi a szösz.
Jött is egyébként a második epizód 2002-ben, hasonló számokat generálva: 54-ből készült és 150-et hozott, a Rotten Tomatoes kritikaösszesítő portálon kb. ugyanott áll, és a közönség ezt a részt is csipázza a mai napig. Biztosan a fiatal Daryl (Norman Reedus) miatt, aki egyaránt feltűnik a filmben.
Mint majdnem minden trilógia...
Emlékeztek, mennyire ragaszkodott Goyer Snipes-hoz az első résznél? Fú…
Furcsa így utólag belegondolni, hogy a harmadik felvonásnál olyannyira elharapódzott a kapcsolatuk, hogy szinte nem is szóltak egymáshoz, a forgatás pedig Snipes mindennapos botrányairól volt hangos – aki ráadásul megkövetelte, hogy a helyszínen mindenki “Pengének” szólítsa. Gyakorlatilag végigfüvezte a forgatást a lakókocsijában, sokszor nem jelent meg egy-egy jelenet felvételénél és utasította Goyert, hogy majd utólag rakják bele számítógéppel az adott snittbe. Egy idő után már csak apró jegyzetek formájában volt hajlandó kommunikálni az író-rendezővel.
A forgatás után is nekiment a stúdiónak, mondván nem fizették ki a teljes bérét, szándékosan kihagyták a szereplőgárda összeállításából, valamint direkt kivágták a filmből Jessica Biel és Ryan Reynolds (akit egyébként többször is durván megszólt a forgatás alatt) képernyőidejének javára. Emlékeztek Penge és Hannibal King első találkozására a filmben? Az a tömény undor és megvetés, amit előbbi az újoncnak odavet, nos, Snipes-nak nem igazán kellett színészkednie hozzá, hogy a szóban forgó jelenet hiteles legyen.
Szóval a Penge igazából az első volt a megannyi szuperhőstrilógia közül, melyek a harmadik résznél hasaltak el. Így járt később az őt követő X-Men és a Pókember is, egyesek A sötét lovag záródarabjával sincsenek kibékülve, a fiatal X-Men az Apokalipszissel, na meg a Vasember a Mandarin-csavarral is alaposan megosztotta a jó népet… Úgyhogy bizony, ez sokkalta több példa, mint amit szerettem volna felsorolni.
Mi a helyzet a jövővel?
Az elmúlt évek során a legtöbbet pletykált közelgő karakterek között biztosan megbújik Penge. Nyilván nehéz lenne új színészt szerződtetni a szerepre, elvégre bármennyire is problémásan viselkedett a vége felé Wesley Snipes, a neve hasonlóan összefonódott a karakterrel, mint többek között Hugh Jackman, Robert Downey Jr. vagy Ryan Reynolds esetén.
2006-ban egyébként megélt egy egész évadot a Penge tévésorozat (bizony, ilyen is vót’) a rapper Sticky Fingaz (...) főszereplésével, ám a projekt elhalt (még mielőtt behozhatták volna Holdlovag spinoff sorozatát, akinek a nevét a legelső részben el is ejtik). A Marvel képregények háza táján egyaránt tervbe vették a karakter felélesztését: 2015-ben bejelentették, hogy Penge lányával érkezik az “All-New, All-Different” érában a női főszereplős Blade képregény, azonban ezt elvetették 2016-ban.
Ekkortájt, 2015-ben utalt rá Wesley Snipes, hogy tárgyal Kevin Feige-ékkal a 2011-ben visszaszállt jogok kapcsán, hogy újra magára ölti a szerepet – ezt a stúdió sosem erősítette meg. Rá egy évre a közelgő "Underworld – Vérözön" film kapcsán Kate Beckinsale szólta el magát egy sajtótájékoztatón, miszerint gondoltak rá, hogy a franchise-t és Seline-t egy tető alá hozzák Pengével, de mivel a Marvel Studiosnak tervei vannak a karakterrel, így tárgytalan az ötletük. Feige ezt már kommentelte annyival, hogy igen, gondolkoztak rajta, de a közeljövőben nem látják reálisnak a karakter behozatalát a Marvel Filmes Univerzumba.
Egyelőre tehát ködösek a karakter jövőjét illető elképzelések. A jelenlegi “családbarát” MFU-ba biztosan nem férne be, hacsak nem kötelezi el magát a Marvel egy horrorosabb, komolyabb besorolású mellékvágányra is a keményebb karaktereket felsorakoztatva (az érkező Fekete Özvegy talán ad erre okot reménykedni). A Netflixtől szintén várták a bejelentést, ám az utóbbi évadok minőségbeli esése és a közelgő Disney streaming szolgáltatás sem azt mutatja, hogy egyhamar újabb karakterek érkeznének Fenegyerek és társai mellé.
Ami tagadhatatlan, hogy Penge a mai szemmel is kitűnik a megannyi, morálisan szép és jó szuperhős karaktere között. Ti szerettétek a filmjeit? Milyen formában látnátok szívesen a közel s távoli jövőben? Vagy hagyják inkább békében nyugodni a félvámpírt, hisz Snipes lecserélhetetlen?
Goretity Dániel